Tenniselleboog (laterale epicondylitis)

De meeste mensen die een tenniselleboog krijgen spelen geen tennis! In feite komt minder dan 5% van alle gevallen van tenniselleboog voor bij tennisspelers. Een tenniselleboog kan iedereen overkomen die voor werk, sport of hobby vaak de elleboog, pols en hand gebruikt.

Wat is een tenniselleboog (laterale epicondylitis)?

Een tenniselleboog is een pijnlijke aandoening die wordt veroorzaakt door overbelasting van de “extensor” spieren in uw arm en onderarm, vooral op de plaats waar de pezen zich vasthechten aan ronde botuitstulpingen (epicondylus) aan de buitenkant of het laterale deel van de elleboog. De spieren die u gebruikt om iets te pakken, om te draaien en om voorwerpen met uw hand te dragen hechten zich allemaal aan de “laterale epicondylus” bij de elleboog. Daarom doet een beweging van de pols of de hand pijn aan de elleboog.

Langdurig gebruik van de pols en hand, zoals wanneer u een computer gebruikt of een machine bedient – en natuurlijk wanneer u met de onjuiste grip of techniek tennis speelt – kunnen leiden tot een tenniselleboog. Het kan sporters, niet-sporters, kinderen en volwassenen overkomen. Het komt vaker voor bij mannen dan bij vrouwen en treft over het algemeen mensen tussen de 30 en 50 jaar.

Signalen en symptomen van een tenniselleboog

Signalen en symptomen van een tenniselleboog kunnen zich plotseling voordoen ten gevolge van overmatig gebruik van de pols en hand voor activiteiten waarbij kracht wordt gezet, zoals tillen, draaien of trekken. Krachtige activiteiten – zoals hard trekken aan het startkoord van een grasmaaier – kan letsel aan de extensor spiervezels opleveren en tot het plotseling ontstaan van een tenniselleboog leiden.

Meestal, echter, ontstaan de symptomen van een tenniselleboog gaandeweg gedurende een aantal weken of maanden als gevolg van herhaald en krachtig gebruik van de pols, hand en elleboog. Als u bv. als cassière in de supermarkt werkt, kunt u symptomen van een tenniselleboog hebben ten gevolge van herhaald (en vaak ook te krachtig) typen – in combinatie met het steeds weer optillen van boodschappen.

Uw symptomen kunnen de volgenden zijn:

• Pijn die naar uw onderarm en pols straalt
  • Moeite met gewone dingen, zoals het omdraaien van een deurklink of vasthouden van een kopje.
  • Moeite met dingen vasthouden
  • Toenemende pijn als u uw pols en hand gebruikt om dingen op te tillen, een pot open te draaien of iets stevig vast te pakken, zoals een mes en vork.
  • Stijfheid in de elleboog.
  • Zwakte in de voorarm, pols of hand

Hoe wordt een tenniselleboog vastgesteld?

Een tenniselleboog doet zich meestal voor ten gevolge van herhaalde bewegingen. Het resultaat is dat andere spieren en gewrichten in dit deel van het lichaam ook aangedaan kunnen worden. Uw fysiotherapeut zal een voorzichtig onderzoek doen van niet alleen uw elleboog, maar ook van andere delen van het lichaam die aangedaan zouden kunnen zijn en aan uw pijn zouden kunnen bijdragen. Uw therapeut zal speciale manuele tests doen die helpen om het probleem en aandoeningen vast te stellen zoals spierzwakte die tot het probleem zouden hebben kunnen leiden. De therapeut kan u bijvoorbeeld vragen om de pijnlijke spieren voorzichtig aan te spannen of te stretchen om de precieze plaats van het probleem te identificeren. Heel zelfden is een röntgenfoto nodig om deze aandoening vast te stellen.

Hoe kan een fysiotherapeut helpen bij een tenniselleboog?

In de eerste 24 tot 48 na het acute begin van uw pijn behelst de behandeling:

• De arm laten rusten door bepaalde activiteiten te vermijden en de manier waarop u andere doet aan te passen
  • Het gebruik van behandelingen met ijs gedurende 10-20 minuten
  • Het gebruik van elastische banden of steun om de druk van de pijnlijke spieren te halen.

Uw fysiotherapeut zal beslissen of u een brace of steun moet gebruiken om uw spieren te beschermen terwijl het gebied geneest. Afhankelijk van de ernst kan uw therapeut aanbevelen dat u overlegt met een andere gezondheidszorgverlener voor nader onderzoek of het overwegen van aanvullende behandeling zoals medicatie. In zeldzame gevallen kunnen behandelingen zoals een injectie met corticosteroïden of een operatie nodig zijn. Uw fysiotherapeut kan u helpen om vast te stellen of u een verwijzing naar een andere gezondheidszorgverlener nodig heeft.

Uw fysiotherapeut kan een persoonlijk behandelprogramma opstellen om uw herstel te bespoedigen. Daar zullen hoogstwaarschijnlijk oefeningen en andere behandelingen inzitten, die u thuis zou moeten doen. Uw fysiotherapeut kan ook speciale fysiotherapeutische behandelingen voor de bestrijding van de pijn gebruiken, zoals manuele therapie, speciale oefeningen en behandeling met ijs of warmte of beide.

Bij een “acuut” geval van een tenniselleboog – één die zich in de afgelopen weken heeft voorgedaan – is het belangrijk om zo snel mogelijk te behandelen. Als een tenniselleboog niet wordt behandeld kan het chronisch worden en maanden- en soms jarenlang aanhouden. Dit is vooral zo als de behandeling zich alleen op het verlichten van de pijn richt en niet op het corrigeren van de spierzwakte en de slechte gewoontes die aan uw aandoening ten grondslag zouden kunnen liggen.

Uw vermogen om te bewegen verbeteren

Uw fysiotherapeut zal manuele therapie gebruiken om uw gewrichten en spieren los te maken zodat ze vrijelijk en zonder pijn kunnen bewegen.

Uw kracht verbeteren

Onvoldoende spierkracht kan tot een tenniselleboog leiden. Soms zit de zwakte in de spieren in de pols en onderarm. In veel gevallen komt het probleem voort uit zwakte van de ondersteunende houdings- of “kern”-spieren. U zou in feite kunnen merken dat het nodig is om uw hele fitheidsniveau te verbeteren om de aandoening aan uw elleboog onder te controle te krijgen. Op basis van de evaluatie kan uw fysiotherapeut het soort en de hoeveelheid oefening die goed voor u is vast stellen.

Fysiotherapeuten schijven verschillende soorten oefening voor tijdens het herstel van een tenniselleboog:

• Vroeg in de behandeling, als de pijn het hevigst is, kan uw therapeut passieve oefeningen aanbevelen waarbij uw pols en elleboog worden bewogen zonder dat u uw spieren gebruikt.
  • Als uw symptomen beter worden kunt de pols en elleboog actief en zonder hulp gaan gebruiken.
  • Als de spieren sterker worden en de symptomen minder, zult u gewichten en weerstandsbanden kunnen gaan gebruiken om uw kracht verder op te bouwen. De hoeveelheid gewicht moet goed in de gaten worden gehouden om er zeker van te zijn dat uw vooruitgang doorzet en om nieuw letsel aan uw spieren te voorkomen.

Uw spieren op de juiste manier gebruiken

Uw fysiotherapeut kan u helpen om uw spieren opnieuw te trainen zodat u ze goed kunt gebruiken. Als u bijvoorbeeld een zware boodschappentas optilt, moet u de spieren rond uw schouderbladen en romp samentrekken om steun aan uw armspieren te geven. Deze simpele beweging kan u makkelijk door een fysiotherapeut geleerd worden en de druk op de geblesseerde spieren verminderen en u helpen om zonder risico op nieuw letsel met uw normale activiteiten verder te gaan.

Terugkeer naar uw activiteiten

Uw fysiotherapeut zal u helpen om actief te blijven door u te leren hoe u uw dagelijkse activiteiten kunt aanpassen om pijn en nieuw letsel te vermijden. Soms is het nodig om aanpassingen op het werk te doen, of op het sportveld en thuis. Uw fysiotherapeut kan u helpen om eenvoudige aanpassingen te doen aan uw werkplek, uw computerplek, uw keukenapparaten, uw sportapparatuur en zelfs uw tuingereedschap om de druk op uw hand, pols en onderarm te verminderen. Uw therapeut zal het belang van stretchpauzes benadrukken, zodat uw spieren regelmatig rust krijgen van herhaalde bewegingen en staan of zitten in dezelfde positie.

Tennis kan om verschillende redenen bijdragen aan een tenniselleboog. Soms komt het probleem voort uit overtraining. In andere gevallen kan het nodig zijn om het gewicht of de grip van een racket aan te passen. Voor anderen kan het probleem liggen bij een slechte vorm of conditie of een gebrek aan kracht in de ondersteunende of “kern”-spieren in de romp en schouderbladen. Een fysiotherapeut kan helpen om de bron van de problemen op te sporen en een oplossing te vinden.

Kan een tenniselleboog worden voorkomen?

Ja! U kunt helpen om een tenniselleboog te voorkomen door fit te blijven, de juiste techniek te gebruiken in uw sport of werk, en apparatuur te gebruiken die goed is ontworpen en goed past bij uw lichaam en uw activiteitenniveau. Uw fysiotherapeut kan u laten zien hoe u dat doet. Als u jaren geleden een tenniselleboog heeft gehad, kunt u risico lopen op nieuw letsel als de pezen toen niet genoeg tijd kregen om te genezen of als uw spierkracht en de mobiliteit in uw gewrichten niet geheel werden hersteld.

Terugkeer naar sport of andere activiteiten voordat uw volledig bent hersteld kan leiden tot een elleboog die doorlopend pijn doet of makkelijk en vaak opnieuw geblesseerd raakt.

Een fysiotherapeut kan helpen om vast te stellen wanneer u er klaar voor bent om uw activiteiten en sport weer op te pakken en kan helpen om er zeker van te zijn dat uw elleboog, onderarm en pols sterk zijn en klaar voor actie.

Oefeningen: Tenniselleboog (laterale epicondylitis)

Hieronder vindt u video’s van oefeningen die u kunt doen als u lijdt aan tenniselleboog (laterale epicondylitis):

Dit artikel is aanbevolen door: Piet Douma
Meest recente aanpassing: 17-05-2024 om 10:17 uur